"Ο κανόνας των εσωρούχων"


IMG 5898 Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ' τάξης του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία, μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τη θεματική: «Ζω καλύτερα» - Ευ ζην-Μαθήματα ζωής και Αγωγής Υγείας, όπως προτείνει το Υπουργείο Παιδείας, να διδαχθούν μέσα από 7 βιωματικά εργαστήρια τον "Κανόνα των εσωρούχων". Το πρόγραμμα ανήκει στα πλαίσια ευρωπαϊκής καμπάνιας. 

  Η καμπάνια του Συμβουλίου της Ευρώπης ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ είναι
μια πανευρωπαϊκή προσπάθεια για την πρόληψη και τον τερματισμό της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης. Εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα του Συμβουλίου της Ευρώπης «Χτίζοντας μια Ευρώπη ΓIA και ΜΕ τα παιδιά» και υλοποιείται από το 2010.
 Υπολογίζεται ότι ένα στα πέντε παιδιά στην Ευρώπη πέφτει θύμα κάποιας μορφής σεξουαλικής κακοποίησης. Τα ποσοστά είναι ιδιαίτερα υψηλά με ανυπολόγιστες σωματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά θύματα. Μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε παιδί ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας φυλής, κοινωνικής τάξης ή θρησκείας. Το ποσοστό στην Ελλάδα σύμφωνα με σχετικά πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού ανέρχεται στο 16%.

 Παιδαγωγικός στόχος της καμπάνιας «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» είναι η ενημέρωση και η ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία, μαθαίνοντας και αναπαράγοντας στη συμπεριφορά τους απλούς κανόνες αυτοπροστασίας. Αυτό επιτυγχάνεται διδάσκοντας τον «Κανόνα των Εσωρούχων».

 Βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τους παρακάτω κανόνες αυτοπροστασίας:
 ότι το σώμα τους τούς ανήκει
 τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα ή χάδι
 τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
 πότε ένα δώρο αποτελεί προσφορά αγάπης και πότε δωροδοκία
 ποιος μπορεί να προσπαθήσει να τα βλάψει (προφίλ του δράστη)
 πότε η συμπεριφορά ενός ενήλικα είναι αποδεκτή ή όχι
 να λένε όχι σε περίπτωση ανάρμοστης συμπεριφοράς
 να μην έχουν ταμπού σε σχέση με τη σεξουαλικότητα
 πού να αποταθούν για βοήθεια (οικογένεια, κοινωνικό περιβάλλον, ειδικοί, τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, αστυνομία)
 ότι μπορούν ανά πάσα στιγμή να συζητήσουν με κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται
 να ενημερώνουν όταν βιώνουν συναισθήματα άγχους, αμηχανίας, στενοχώριας ή φόβου
που κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα στην τάξη ανάγονται σε μαθησιακούς/διδακτικούς στόχους.

 Κάνοντας πράξη λοιπόν όλα αυτά, οι μαθητές/τριες του τμήματος παρακολούθησαν βίντεο, συζήτησαν, προβληματίστηκαν, συνεργάστηκαν σε ομαδικές δραστηριότητες και κατασκεύασαν αφίσες για διάχυση της γνώσης μέσα στον χώρο του σχολείου. Αξιολογώντας, στο τέλος, το πρόγραμμα, το θεώρησαν πολύ  σημαντικό για την πορεία της ζωής τους.

IMG 5897

Υπεύθυνη τμήματος και προγράμματος: Μαρία Τζιώτζιου 

4
5
6
8
9
10
11
1/8 
start stop bwd fwd