Πρόγραμμα σχολικής διαμεσολάβησης

diamesolavisi     Ένα νέο πρόγραμμα πρόκειται να υλοποιηθεί στο σχολείο μας με την έναρξη του νέου ημερολογιακού έτους. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου επιμορφώθηκαν πάνω σε αυτό από εκπαιδευτές της ΑΝΤΙΓΟΝΗ (μη κυβερνητική οργάνωση που προωθεί το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα διαχείρισης ενδοσχολικών συγκρούσεων). Πρόκειται για το πρόγραμμα της σχολικής διαμεσολάβησηςΟι μαθητές των μεγάλων τάξεων ενημερώθηκαν για το ρόλο που καλούνται να αναλάβουν και οικειοθελώς να δηλώσουν συμμετοχή.

     Σήμερα, με την επίδοση της βαθμολογίας, ο διευθυντής του σχολείου ενημέρωσε σχετικά τους γονείς των μαθητών σε συνάντηση που κλήθηκαν να παραβρεθούν. Στην ομιλία του τόνισε τα βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς γενικά για τις συγκρούσεις που συμβαίνουν μεταξύ μαθητών σε ένα σχολείο. Όσον αφορά το νέο πρόγραμμα, ο διευθυντής ζήτησε από τους γονείς να υποστηρίξουν ένθερμα την πρωτοβουλία των παιδιών τους να αναλάβουν έναν τέτοιον ρόλο συναινώντας στη συμμετοχή τους σε αυτό το πρόγραμμα και επισήμανε ότι: 

 

    Η διαμεσολάβηση ομηλίκων, δηλαδή η εκπαίδευση μαθητών και μαθητριών στη διαχείριση ενδοσχολικών συγκρούσεων, είναι μια μέθοδος η οποία εφαρμόζεται συστηματικά σε σχολεία του εξωτερικού με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Έννοιες που θίγονται είναι η επικοινωνία, η ενσυναίσθηση , η ισότιμη εμπλοκή των αντικρουόμενων πλευρών, η βελτίωση σχέσεων

   Η σχολική διαμεσολάβηση από ομηλίκους αποτελεί μία εναλλακτική πρακτική στο παραδοσιακό σύστημα επίλυσης συγκρούσεων και απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους. Με τη μέθοδο αυτή, τα ίδια τα εμπλεκόμενα μέρη προσφεύγουν οικειοθελώς στους συνομηλίκους διαμεσολαβητές και διαμεσολαβήτριες και ακολουθώντας με τη βοήθειά τους μία συγκεκριμένη διαδικασία, ερευνούν τα αίτια της σύγκρουσής τους, συμφωνούν στη λύση της και δεσμεύονται να τηρήσουν την αμοιβαία συμφωνία.

   Η διαδικασία της σχολικής διαμεσολάβησης ενδυναμώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες με δεξιότητες και στρατηγικές για τη διαχείριση συγκρούσεων μέσα και έξω από το σχολείο. Τους βοηθά να αποκτήσουν αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση, καθώς και κατανόηση για τα προβλήματα στις σχέσεις με τους συμμαθητές τους.

   Οι διαμεσολαβητές δε γίνονται δικαστές. Δεν είναι αυτός ο ρόλος τους. Δεν αποδίδουν δικαιοσύνη. Βοηθούν στην εύρεση λύσης. Βάζουν τους εμπλεκόμενους να μιλήσει ο καθένας τη δική του αλήθεια. Επαναλαμβάνονται τα λόγια δεύτερη φορά. Γιατί αυτό; Για να υπάρχει η βεβαιότητα ότι ο άλλος μας άκουσε, μπαίνουμε στη θέση του άλλου και αυτό είναι σημαντικό για να ξεφύγουμε από τη δική μας γωνία οπτικής του συμβάντος και να δούμε την οπτική του άλλου. Είναι ένα πρώτο πλησίασμα. Στο τέλος καλούνται οι εμπλεκόμενοι να προτείνουν τι θέλουν να γίνει από κει και πέρα.

   Οι εμπλεκόμενοι δεν εξαναγκάζονται από κάποιον ενήλικα (δάσκαλο ή γονέα). Οι εκπαιδευτικοί που μπορεί να ήταν μάρτυρες κάποιου περιστατικού σύγκρουσης ή οι γονείς που ίσως ενημερωθούν από το παιδί ή τους εκπαιδευτικούς γι’ αυτό, μπορούν επίσης να παροτρύνουν το παιδί να επιλέξει τη διαμεσολάβηση. Σε καμία περίπτωση όμως δεν την επιβάλλουν ως διαδικασία, ούτε την ξεκινούν με δική τους πρωτοβουλία.

   Ζητούμε λοιπόν να υποστηρίξετε την πρωτοβουλία των παιδιών που αποφάσισαν να έχουν αυτόν τον ρόλο γιατί είμαστε σίγουροι ότι μόνο ωφελημένοι θα είναι από αυτή τη διαδικασία. Δεν έχει να κάνει με το αν ένα παιδί είναι ώριμο ή ανώριμο. Η διαδικασία της διαμεσολάβησης είναι εκεί για να φωτίσει πτυχές μιας σύγκρουσης , τρόπους διαχείρισής της κυρίως τρόπους επίλυσης, να τα βρούμε… εν τέλει να κάνουμε μια νέα αρχή. Και αν δε θέλουμε μια νέα αρχή κι αυτό δεκτό είναι. Μπορεί και να μην ξαναγίνουν φίλοι. Οφείλουμε όμως να σεβόμαστε τον άλλον. Συνυπάρχουμε και οφείλουμε να μην φερόμαστε άσχημα.

ΣΤΟΧΟΣ:

Να αλλάξουμε νοοτροπίες. Ναι στην ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων.

Ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη σας.

 

 

Πρόσθετες πληροφορίες